.post-body img { max-width:1200px; max-height:auto; } -->

Cover-story of POSITIIV photo-magazine

This spring, my photo is on the cover of  Estonian photo-magazine "POSITIIV". 
Inside, you can read about my work as a live photographer and see some photos of Robert Plant, Ziggy Wild, Elephants from Neptune and other artists from here and there.
I'll add the translated text as soon as I get the time.
Enjoy!


 






***

Ma ei kasvanud üles koos muusikaga, minu ümber ei olnud kunsti ja mu tutvusringkonnas polnud ühtki vahetult loominguga seotud inimest. Keegi ei öelnud, et see on õige viis, kuidas oma elu elada, kuid samas ei vaielnud keegi ka ülemäära vastu. Ma ei ole pärit katkisest kodust, ma polnud teismelisena liiga suur mässaja ning muusikas ei peitunud minu jaoks ainsat väljapääsu. Niisiis ei ole mul tüüpilist rokibiograafia esimest peatükki. Mingil hetkel ma lihtsalt tundsin, et hing on aju eest valiku ära teinud ja see oligi algus.

Enne kui üldse fotograafia poole vaatama hakkasin, juhtisin Tartu Noorteraadios Bändisaadet. Tegin igal nädalal noorte muusikutega intervjuusid ja mängisin nende lugusid. Kuulajate seast leidsin endale sõbra, kes soovitas saatesse kutsuda Helena Nova. Intervjuu jaoks taustauuringut tehes sain teada, et nende laulja Mihkel Uba pildistab muuhulgas bände ja kontserte. Tema töid vaadates tekkis veidralt hea tunne, kuid ometi ei pööranud ma sellele äratundmisele tol hetkel suuremat tähelepanu. Tuupisin üheksanda klassi eksamiteks, tegelesin showtantsuga ja püüdsin omal käel kitarri õppida. Kiire oli.

Esimene suurem üritus, kus minu nime taha kirjutati „fotograaf“, oli 2011. aasta Green Christmas Rakveres. Õppisin juba Tartu Kõrgemas Kunstikoolis ning esimeste tööpingutuste ja õppelaenu abiga olin suutnud endale soetada tippotsa kaamera. Pildistasin teadmisega, et rahalisi võimalusi uue varustuse ostuks niipea ei tule, seega valisin hoolega iga kaadrit ja nägin vaimusilmas õudukaid surevast katikust ja hääbuvast sensorist. Pean end siiamaani säästlikuks fotograafiks. Kui kontserdi iseloom lubab, jälgin laval toimuvat, püüan ette aimata, kuidas keegi käitub, ootan oma hetke ja vajutan. Ma ei ole sarivõtte fänn.

2012. aasta alguses toimus Rock Cafes Black Label Society kontsert. Esimest korda elus pidin alla kirjutama autori- ja kasutusõiguste lepingule ja puutusin kokku iga kontserfotograafi kuldreegiga „three songs, no flash“. Adrenaliin ja hirm, et mul ei õnnestu esimese kolme loo ajal piisavalt häid pilte saada, sõitis kõigist mu katikuparanoiadest tuimalt üle ja see oli ilmselt esimene ja viimane kord, kus ma nii lühikese aja jooksul sellise massi kaadreid olen tulistanud.

Edasi tulid juba Lacuna Coil, Fear Factory, Rival Sons, Seether ja ebareaalne hunnik kodumaiseid artiste. Lisaks kontserdite pildistamisele hakkasin saama kirju bändidele promopiltide tegemiseks. Varsti lisandusid ka albumikujundused, plakatid ja kõikvõimalik muu kola, mida tegutsev bänd reklaamimiseks vajab. Õppisin jooksult ja haarasin igast huvipakkuvast ideest kinni, sest võimalus teha täpselt seda, mida tahtsin, andis tohutu hunniku energiat. Minust sai maniakk. Olin leidnud oma legaalse narkootikumi.

***

Nagu iga sõltlane, vajan pidevalt rohkem. Tean, et kuigi väikeses Eestis tegutseb suhtarvuliselt palju andekaid muusikuid, on minu tööl siiski piirid. Kui muusikast saadava kaifi eest oles võimalik ära elada, käiksin oma stuudios ainult bände pildistamas ja pilli mängimas. Tegelikkuses mahub mu igapäeva ka palju muud foto- ja kujundustööd.

Kui lava ees sõltun valgustajate armust ja kontsertpaiga eripäradest, siis stuudios olen iseenda jumal. Naudin fotograafia tehnilisust ja keerukaid väljakutseid. Kehvad tingimused erutavad mind sama palju kui varustust täis riiul. Peamiselt pildistan inimesi- lisaks muusikale ka moodi, portreesid ja akte. Ent ellujäämiseks tuleb teha ka muud. Olen aru saanud, et ainus võimalus iseenda jäärapäisusega võitlemiseks on püüda seda petta. Otsin igas mitte-nii-väga-minulikus projektis midagi huvipakkuvat ja sütitavat. Väänan kinnisvarafotode jaoks seinu sirgu ja mõtlen, kuidas see töötlusoskuse tasemel hoiab või pildistan tootekataloogi jaoks kruve ja naeran omaette, kui „metal“ see on. Väikesed asjad.

Tundub ebatõenäoline, et keegi saaks olla rokkfotograaf ilma sisemise motiveerituse ja armastuseta muusika vastu. Range tööplaan või kindel kuupalk puuduvad ning mis kontserte puudutab, siis nende pildistamise eest pigem ei maksta. Olen õppinud seda hindama. Pildistan pigem emotsiooni ja kogu protsess on minu jaoks väga isiklik. Nii meeldib mulle ise valida, keda või kuidas jäädvustan. Raha eest kontserdi pildistamine on teistsugune. See on küll suurepärane töö, kuid siiski töö.

Minu süda kuulub peamiselt vanakooli rokkmuusikale. Olla live-fotograaf aastal 2015 on mingis mõttes võidujooks ajaga. Mick Jagger on 71, Ozzy Osbourne 66. Mötley Crüe teeb oma viimast tuuri, Axl Rose ei oska enam laulda... Saate isegi aru, kuhu see rada viib.
Eelmisel aastal õnnestus mul pildistada Led Zeppelini vokalisti Robert Planti tema uue koosseisuga The Sensational Space Shifters. Seisin lava ees, silmad kinni, ja peaaegu ei uskunud, et kuulen Whole Lotta Love'i või Going To California't lives, päriselt, originaalesitaja suust. Või et kõik need inimesed minu ümber saavad endale ilusa mälestuse, aga mina lähen koju ja võtan oma fotod kaasa. Mul on keeruline selgitada, kui palju see minu jaoks tähendab.

Live annab võimaluse muusikutega vahetult kokku puutuda ning tihti kujuneb tehtud fotodest esimene samm mõne muu projekti tarvis. See on nagu visiitkaart enne potentsiaalse koostöö alustamist. Kahepoolne katsetus ja esimene käepigistus bändiga. Ometi ei mõtle ma igapäevaselt sellele, kui kaugele minu looming ulatub või kelle silmad seda näevad.

2012. aastal pildistasin Tartu Genialistide klubis Tõnis Mägit ja Kärt Johansoni. Sattusin kontserdile pooljuhuslikult, publikut oli vähe ja valitses väga intiimne õhkkond. Tegin kogu kontserdi jooksul kokku umbes kümme fotot. Mõtlesin, kas keegi peale minu tajub tekkinud atmosfööri sama hingestatult või kui paljud inimesed mind vihkava pilguga vaatavad, kui peegliklõps pinget lõhub. Hiljem panin pildid kodulehele üles ja mõne päeva pärast meilboksi avades oli seal kiri „Tere, ma olen Tõnis Mägi ja...“. Selgus, et ta oli fotosid näinud ja neis selle sama emotsiooni ära tabanud.

Sellistest väikestest äratundmishetkedest mu töö koosnebki. Olen õnnelik, et paljudest muusikutest, kelle loomingut väga austan, on tänaseks saanud minu sõbrad või tuttavad. On mõõtmatult vägev jäädvustada, mida armastan ning anda oma panus muusika visuaalse poole tõlgendamisel. Mõelda, et järsku aitab minu looming millelgi kaduval elus püsida.

Vaatan pidevalt edasi. Väljapoole. Olen teadlik, et suur osa on juhusel. Ma ei tea, milline järgmine töö kujuneb mingis mõttes murranguliseks ning seetõttu annan endast kõik, et pidevalt tugevat taset hoida. Ma ei tea, kuhu ma välja jõuan, aga oma silmis on mul paremuselt teine töö maailmas. Selle esinumbriga ma veel tegelen. Üksinda kodus. Pill käes.
Previous Page Home Next Page